How could you slice the human psyche?

Вивисекции психики:
три научных подхода в образных метафорических представлениях.

                    Vertical-section of human psyche by Rubinstein S.L. "Восприятие человека представляет собой в действительности единство чувственного и логического, чувственного и смыслового, ощущения и мысли".

 

**************************************************************************************************

**************************************************************************************************

**************************************************************************************************

 

                        Horizontal-section. Levels of incision human psyche by Itelson L.B.

 

Lecture XIII.

Sensations. Sensor reflection. Signals and information.

Analyzers. Sensations types and properties. Sensations

functions and mechanisms.

Lecture XIV.

Emotions. Sensor reflection. Signals meaning and

evaluation. Emotions types and properties.

Emotions functions and mechanisms.

Lecture XV.

Perceptions. Image-bearing reflection. Objects

structure and sensor signals organization.

Perceptional image. Its features. Sensor standards.

Perceptional categories, attributes and models.

Functions of perception.

Lecture XVI.

Perceptional activity. Perception processes structure

and mechanisms. Correction. Complementation.

Filtration. Recognizing and subject values.

Investigating and probability evaluations.

Perceptional image forming.

Lecture XVII.

Subject-active thinking.

Information processing on the stage of perceptions.

Sensor-motor intellect. Its structures and development.

Lecture XVIII.

Representation. Second stage of the image reflection. 

Ideas types. Ideas structure and properties.

Ideas essence and functions. Sense and semiotic

relations. Imitation and sensual modeling.

Ideas forming.

Lecture XIX.

Figurative thinking. Information processing on

the stage of ideas. Ideas transformations.

Associations. Ideal experimenting. Figurative

thinking structure and operations. Figurative

thinking functions. Imagination.

Lecture XX.

Word, language and speech. Sign reflection. Meaning structure. Paradigmatic and

linguistic meanings. Semantic types and fields.

Verbal meaning genesis. Language and speech activity

structure.

Lecture XXI.

Empiric meanings and sense. Categorization, classifying of reality and bringing it to a system. Empiric meanings forming process.

Lecture XXII.

Empiric thinking. Information processing on the stage of empiric meanings. Discovering and using of relations. Tasks solving. Empiric thinking operations and structures. Common sense.

Lecture XXIII.

Concepts and terms. Conceptual reflection. Understanding

and idealizing. Concepts forming. Concept relations.

Judgments. Laws. Systems. Logic relations.

Lecture XXIV.

Theoretical thinking. Information processing on the

stage of concepts. Explanation. Model. Theory.

Theoretical thinking operations and structures.

Intellect.

Lecture XXV.

Formal thinking. Structural reflection. Variables.

Operators. Forms. Structures.

Intuition and creative thinking. Main cognition stages synthesis. Dynamic models. Mad ideas.

                    Itelson L.B.          

 

 

***********************************************************************************************

***********************************************************************************************

   The cut of human psyche by S.V.Tikhomirova   

     The Bunch of Collinear Subjective Times tied up now.

     The Divergence-section of subjective times in present moment:                                                        

                            

 

Разнонаправленные вектора времен вместе с тем параллельны. Несколько параллельных векторов времени, исходящих из текущего мгновения Now, существуют в неевклидовой темпометрии.  Такой разрез психики представлен на основе понятий вектора в главе "Восприятие времени" книги С.Л. Рубиншейтна "Основы общей психологии" и основополагающего отношения, вынесенного в название книги "Человек и Мир". С.Л. Рубинштейн не случайно назвал свою книгу "Человек и Мир".  На рисунке представлены временные перспективы человека в мире по нескольким направлениям. Конечно, это всего лишь метафорическое представление одного из научных подходов.

Для облегчения понимания такого парадокса можно использовать картинку параллельных линий - все линии на правильной груше, проведенные от основания плода до плодоножки.

С. Л. Рубинштейн: "Мир — это общающаяся друг с другом совокупность людей и вещей, точнее, совокупность вещей и явлений, соотнесенных с людьми. По-видимому, должна быть выделена категория «ритма времени», которая должна анализироваться на разных уровнях. На уровне животных удается выделить повторяющиеся циклы во времени, цикличные процессы, связанные с изменениями во времени. В связи с характером этих циклов может быть установлена относительная обратимость времени, аспект обратимости во времени. Применительно к жизни человека время связано с характеристикой такого процесса, закономерный ход которого ведет к его самоотрицанию, к переходу в его противоположность (жизнь и смерть). Отсюда разная длительность времени в начале и в конце жизни (в юности, когда жизнь только начинается, и тогда, когда она идет к концу). Наполненность, насыщенность времени событиями и темпами их протекания изменяет ритм времени жизни человека".